صفحه اصلی > مصالح ساختمانی : تفاوت قیمت آهن امروز در کارخانه‌های مختلف

تفاوت قیمت آهن امروز در کارخانه‌های مختلف

آهن پرایس: انواع و اشکال مختلفی از آهن آلات در کارخانه‌های فولادی کشور تولید می‌شودکه هر یک با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌گردد. قیمت آهن امروز در هر یک از کارخانه‌ها با توجه به پارامترهای متعددی تغییر می‌کند.

به عبارتی باید گفت تفاوت قیمت آهن امروز در کارخانه‌های مختلف به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل قیمت مواد اولیه، هزینه تولید، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی، هزینه حمل و نقل و … است؛ همچنین، سایز آهن نیز می‌تواند بر قیمت روز تأثیر بگذارد؛ به عنوان مثال، میلگردهای سایز ۱۰، ۱۲ و ۱۴ به دلیل پرمصرف بودن، قیمت بالاتری دارند. شاید برای شما هم سوال باشد که چه عواملی باعث می‌شود که قیمت آهن در چند کارخانه متفوات باشد از همین رو در ادامه به بررسی مهمترین عواملی که تفاوت قیمت آهن امروز را رقم می‌زند، پرداخته شده است.

تأثیر نوع و گرید آهن در قیمت روز

انواع آهن آلات و عناصر تشکیل دهنده آن دارای ترکیبات شیمیایی و آلیاژی مختلفی است که بر به کاهش یا افزایش استحکام، شکل‌پذیری و در نهایت قیمت آهن امروز تاثیرگذار است.

علاوه‌بر این ابعاد و سایز آهن نیز در تعیین قیمت آن مؤثر است. به این صورت که هرچقدر سایز، ضخامت و ابعاد محصولاتی مانند ورق، پروفیل، تیرآهن و میلگرد با سایز بزرگتر باشد معمولاً قیمت بالاتری خواهند داشت.

افزون بر این استانداردهای کیفی هر کارخانه و همچنین استانداردهای ملی و بین‌المللی که مقاطع فولادی مختلف بر اساس آن‌ها تولید می‌شود، بر قیمت آهن امروز اثرگذار خواهد بود.

تأثیر هزینه‌های تولید بر قیمت آهن امروز

قیمت سنگ‌آهن، قیمت شمش، انرژی، مواد افزودنی و سایر مواد اولیه در تولید آهن، به صورت مستقیم بر قیمت آهن امروز کارخانه‌های مختلف تاثیر می‌گذارد.

همچنینقیمت هزینه‌های انرژی مانند برق، گاز و سوخت برای پروسه تولید، بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده آهن امروز را به خود اختصاص می‌دهد؛ شایان ذکر است که کمبود یا قطعی انرژی گاز و برق، فاکتوری است که قیمت آهن امروز را در کارخانه‌های مختلف کاهش یا افزایش می‌دهد.

علاوه بر مواردی که گفته شد دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های مربوط به آن نیز در محاسبه قیمت آهن امروز لحاظ می‌شود. همچنین دیگر هزینه‌هایسربار مانند هزینه‌های نگهداری تجهیزات، تعمیرات، حمل و نقل داخلی و سایر هزینه‌های جانبی نیز در تعیین قیمت آهن امروز موثر هستند.

قیمت آهن امروز و ظرفیت تولید و مقیاس اقتصادی

هر یک از کارخانه‌های فولادی کشور به تناسب تجهیزات و امکاناتی که دارند ظرفیت تولیدشان نیز متغیر است؛ ظرفیت تولید بالا، معمولاً هزینه‌ تولید کمتری برای کارخانه دارد و به کاهش قیمت آهن امروز منجر می‌شود حتی خرید آهن نیز در تناژ بالا نیز در قیمت نهایی محصول اثرگذار است؛ به عبارتی تولید در مقیاس بزرگ‌تر، به دلیل کاهش هزینه‌های ثابت به ازای هر واحد محصول، امکان قیمت‌گذاری رقابتی‌تر را فراهم می‌کند.

تأثیر نوسانات بازار بر قیمت آهن امروز

میزان عرضه و تقاضا در بازار آهن، به صورت مستقیم بر قیمت‌ آهن امروز تاثیر می‌گذارد. اما برخی مواقع ممکن است کاهش تقاضا یا کاهش عرضه و بالعکس توان تغییر قیمت آهن امروز را نداشته باشد.

نوسانات نرخ ارز نیز از مهمترین پارامترهای اثرگذار بر تفاوت قیمت آهن امروز در کارخانه‌های مختلف است، به عنوان نمونه ممکن است در کارخانه‌هایی که مواد اولیه را وارد می‌کنند، قیمت تمام شده محصولاتشان نیز بالاتر از سایر کارخانه‌ها باشد.

از دیگر مؤلفه‌های اثرگذار بر قیمت آهن امروز رویدادهای سیاسی و اقتصادی مانند تحریم‌ها، جنگ‌ها و بحران‌های اقتصادی است که این روزها به وضوح در بازار آهن کشور و سایر بازارهای مالی مشهود است.

تأثیر برند و شهرت کارخانه بر قیمت آهن

محصولات کارخانه‌های معتبر و شناخته شده‌ای مانند ذوب آهن اصفهان، معمولاً محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند البته باید گفت برخی برندهای بنام و مشهور محصولات بسیار باکیفیتی نیز عرضه می‌کنند.

علاوه‌بر این ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت و ضمانتنامه، می‌تواند بر قیمت آهن امروز نیز تاثیرگذار باشد.

تأثیر هزینه‌های حمل و نقل و انبارداری بر قیمت روز آهن

هزینه حمل و نقل عمدتا بر عهده مشتری است و در قیمت تمام شده محصول خریداری شده محاسبه می‌گردد، فاصله کارخانه تا محل تحویل محصول، بر هزینه‌های حمل و نقل و در نتیجه قیمت روز آهن تاثیرگذار است.

افزون بر این هزینه‌های نگهداری محصولات در انبار، به ویژه برای محصولاتی که مدت زمان طولانی در انبار و در شرایط خاصی نگهداری می‌شوند، در محاسبه قیمت نهایی آهن امروز در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت در مشخصات فنی هر کارخانه

کارخانه‌های فولادی محصولات خود را ممکن است با روش‌های مختلف تولید کنند، به عنوان مثال تولید به روش نورد گرم با نورد سرد به تغییرقیمت و حتی کیفیت آهن الات امروز منجر می‌شود.

همچنین تفاوت در نوع و مقدار عناصر آلیاژی به کار گرفته شده در تولید انواع آهن، بر خواص و قیمت آن تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال با تغییر این آلیاژها محصولات مختلفی مانند انواع میلگردهای ساده صنعتی و آلیاژی، مقاطع فولادی ضدزنگ و … تولید می‌شود که قیمت هر یک متغیر خواهد بود.

همانطور که در سطور بالا بیان شد پارامترهای زیادی در تفاوت قیمت آهن در کارخانه‌های مختلف لحاظ می‌شود؛ برای انتخاب بهترین گزینه، بهتر است پیش از خرید هر نوع مقطع فولادی، قیمت‌ آهن امروز کارخانه‌های مختلف را در سایت آهن پرایس مقایسه کرده و با کارشناسان فروش این مجموعه مشورت کنید؛ البته توجه به کیفیت محصول، خدمات پس از فروش و شرایط پرداخت نیز از جمله نکات حائز اهمیتی است که هنگام خرید آهن آلات باید مدنظر قرار بگیرد. به همین منظور می‌توانید از طریق شماره ۰۲۱۵۴۱۰۳ با کارشناسان فروش آهن پرایس تماس بگیرید.

منبع: آموزش ساختمان

رضا امیری

پست های مرتبط

یونولیت: مزایا، کاربردها و چالش‌ها

یونولیت یکی از مواد پرکاربرد در صنعت ساخت‌وساز و بسته‌بندی است که…

مهر ۲۸, ۱۴۰۳

المان وال پست چیست و چرا در دهه اخیر تبدیل به یکی از الزامات مهم در ساختمان سازی شده است؟

به گزارش آموزش ساختمان: وال پست‌ها از جمله المان‌های مهم در صنعت ساختمان‌سازی…

شهریور ۲۸, ۱۴۰۳

بررسی جامع مزایا و معایب ایرانیت

ایرانیت، به عنوان یک مفهوم پیچیده و چندبعدی، از ریشه‌های عمیق فرهنگی،…

شهریور ۱۴, ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید